samedi 24 novembre 2012

عکس/ ماه محرم : باید معنی جدیدی از "عزاداری" ارائه داد
































mardi 13 novembre 2012

حمام را ترک‌ها نجات دادند


صدور "حمام ترکی"


برخلاف ایران، حمام نه ‌تنها در ترکیه رو به زوال نگذاشت، بلکه صادر هم شد. طرح "حمام ترکی" اکنون به یکی از پایه‌های ثابت مجتمع‌های تفریحی تبدیل شده است. حالا تقریبا در تمام استخرها و حمام‌های سونای شهرهای اروپایی، "حمام ترکی" نیز وجود دارد.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


تغییر کاربرد


حمام‌های ایرانی در سال‌های گذشته اما موفق به عبور از کاربرد "نظافتی" و ورود به کاربرد "تفریحی" نشدند.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


حمام ترکی


در ترکیه اکنون تقریبا تمام مجتمع‌های توریستی در کنار استخر شنا، حمام سونا، اتاق بدن‌سازی و سایر امکانات، "حمام ترکی" را هم در خود جای داده‌اند.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


پیوند حمام با جذبه‌های توریستی


ترکیه سالانه میلیاردها دلار از طریق جذب توریسم درآمد دارد. آن‌ها موفق به پیوند زدن حمام سنتی با جاذبه‌های توریستی خود شدند.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


تغییر ساختار‌ها


با تغییر ساختارهای شهری و حمام‌دار شدن خانه‌ها، حمام‌های عمومی از رونق افتادند و بسیاری از آن‌ها تعطیل شدند. آن چند تایی هم که باقی ماندند اکنون در این شرایط اقتصادی با مشکل تامین هزینه‌های آب، برق و سوخت روبه‌رو هستند.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


نقش حمام در ساختارهای اجتماعی


حمام فرهنگ و آداب خاص خود را داشته است، به‌ویژه به هنگام عروسی‌ها و مراسم ملی. علاوه براین حمام محل تبادل اطلاعات نیز بود. مردم در قدیم معمولا هفته‌ای یک بار حمام می‌رفتند، به‌ویژه شب‌های جمعه که شلوغ ترین ساعات حمام بوده است. شلوغ‌ترین روزهای سال در حمام‌های ایرانی معمولا چند روز عید و به‌خصوص یک روز پیش از نوروز بوده است.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


خزینه آب گرم


خزینه از یک طرف به گرم‌خانه و محل شستن و کیسه‌کشی وصل است و از طرف دیگر به بیرون حمام و بر روی آتشگاه که به آن گرخانه یا گلخن می‌گفتند که یک نفر همواره در آن آتش روشن نگه می‌داشت. خزینه در قدیم محل آلودگی‌ها و سرایت بیماری‌های ویروسی بود. حدود یکصد سال پیش ورود افراد به خزینه‌ها ممنوع و شیر آب به خزینه وصل شد تا مردم مستقیم وارد خزینه نشوند.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


حنا بندان


در بینه مراسم جشن حنابندان برای داماد و برای عروس در حمام زنانه برگزار می‌شد. برای مراسم حنابندان معمولا حمام را اختصاصی می‌کردند. جشن حنابندان با رقص و آواز و شعر خوانی همراه بود.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


بینه


فضای اول حمام، رختکن و جای آماده شدن برای استحمام یا خروج از حمام بوده که مهم‌ترین و زیباترین فضای حمام است و به آن بینه می‌گفته‌اند. فضایی وسیع و پرتزیین با گنبدی بزرگ و حوضی در میان، در اطراف فضای میانی، سکوهایی برای استراحت مراجعین وجود داشت که آن‌ها باید پیش از ورود پاها در حوض‌های روی سکوها می‌شستند. بیشترین تزیینات حمام همیشه در رخت کن یا بینه دیده می‌شد.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


بخش‌های حمام


دو بخش کوچک و بزرگ حمام به ترتیب شامل قسمت‌هایی همچون جلو خان، سردر ورودی، هشتی، راهروهای ارتباطی، سربینه، میان در، گرم خانه، خزینه، صفه شاه نشین، اتاق نظافت، تون، گربه رو (چپیله)، دستک، برف انداز، جام خانه و چاه خانه می‌باشد.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


هجره داغ


بیت اول به اتاق دیگری به نام بیت الحراره و یا حجرهٔ داغ وصل می‌شد. این اتاق دارای حوضی پر از آب گرم بود. کف اتاق‌ها تماما از سنگ مرمر پوشیده می‌شد تا نظافت آن به آسانی صورت پذیرد سقف اتاق‌های حمام، گنبدی شکل و دارای نور گیرهایی بود.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


شاهکار معماری


حمام‌های عمومی به لحاظ معماری غالبا دارای در ورودی پیچ داری بودند که به رختکن منتهی می‌شد. در گوشه‌ای از رختکن محل استقرار صندوق دار حمام قرار داشت. این رختکن به اتاقی راه می‌یافت که آن را اتاق سرد و یا بیت اول می‌نامیدند.

حمام را ترک‌ها نجات دادند


میراث تاریخی


ایرانیان ازنخستین اقوام جهان هستند که برای شتشو به ساخت گرمابه و حمام پرداختند. گرمابه‌ها در ساختار شهری جایگاه ویژه‌ای داشتند.

dimanche 11 novembre 2012

ایوان تخت مرمر و تالار آیینه کاخ گلستان (گزارش تصوی»

ایوان یا تخت مرمر جایگاهی بوده که مراسم سلام و بار عام طبقات مختلف مردم در مقابل آن برگزار می شده است این بنا در سال 1221هجری قمری به دستور فتحعلی شاه توسط حجاران اصفهانی از سنگ مرمر یزد ساخته شده است.عمر بعضی از قسمتهای تخت مرمر که از بناهای دوره زندیه است از سایر بناهای موجود در کاخ گلستان قدیمی تر است . تالار آیینه: ساخت آن در سال 1291 آغاز و در سال 1294 هجری قمری پایان یافت.شهرت این تالار به دلیل نقاشی معروفی است که کمال الملک از این تالار در سال 1309 ترسیم کرده است .




 

























 
 


 

vendredi 9 novembre 2012

تصاویری منتشر نشده از یازده سپتامبر

تصاویری منتشر نشده از یازده سپتامبر

تصاويري كه مشاهده مي كنيد تصاويري سري است كه براي اولين بار در كانال ABC News در اختيار عموم قرار گرفته است
ملت ایران:تصاويري كه مشاهده مي كنيد تصاويري سري است كه براي اولين بار در كانال ABC News در اختيار عموم قرار گرفته است و نشان دهنده بزرگي انفجار وخرابي هولناكي است كه در يازده سپتامبر 2001 در منطقه تجاري نيويوك رخ داد. اين تصاوير توسط يك هليكوپتر پليس نيويورك گرفته شده است.