mercredi 12 décembre 2012

کاهش مرگ و میر کودکان

این‌ها هم کودکان ایران‌اند

کاهش مرگ و میر کودکان

سازمان یونیسف اعلام کرده که در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال جان خود را از دست دادند که از رقم ۱۲ میلیونی سال ۱۹۹۰ به طور چشمگیری کمتر است. ایران نیز شامل این پیشرفت بوده است. محمد باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مهرماه سال جاری اعلام کرد که در ایران مرگ و میر کودکان تا پنج سال طی یک دهه از ۳۶ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

  • مقایسه منطقه‌ای و جهانی

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    مقایسه منطقه‌ای و جهانی

    در ایران حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال وجود دارد. به گفته دکتر سیاری:« مرگ کودکان زیر یک سال کشور ۱۸ در یک هزار کودک متولد شده است. متوسط جهانی این شاخص ۴۹ است.» وی می‌افزاید:« شاخص مرگ کودکان در ایران نسبت به کشورهای جهان سوم خوب است اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته خیلی عقب هستیم». این آمار در آلمان ۳ و در ژاپن ۲ در هزار است.

  • کمبودهای نگران‌کننده

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    کمبودهای نگران‌کننده

    مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی بهشتی می‌گوید: «کودکان ایرانی به شدت با کمبود ریزمغذی‌هایی مانند آهن، روی، ویتامین A و D مواجه‌اند». وی می‌افزاید:« کمبود روی در ۱۸ و هفت دهم درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه وجود دارد. اما این کمبود در جنوب و جنوب شرق کشور ۶۸ درصد است.»

  • کمبودهای نگران کننده

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    کمبودهای نگران کننده

    دکتر علی اکبر سیاری می‌گوید:« کم خونی در کودکان ۶ ساله حدود ۱۳ و ۲ دهم درصد است که بدترین وضعیت در جنوب و جنوب شرق کشور در حدود ۵۳ و چهار دهم دصد درصد متغیر است. همچنین کمبود آهن برای کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه ۳۳ درصد و در کودکان ۶ ساله ۲۶ درصد است.»

  • سوء تغذیه

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    سوء تغذیه

    دکتر سیاری سوء‌تغذیه کودکان را عامل ۵۴ درصد مرگ کودکان می‌داند و می‌گوید:« در مطالعه دیگری که در سال ۸۹ انجام شده، شاخص کمبود وزن ۴ / ۹ درصد و در سیستان و بلوچستان ۲۳ درصد بوده است.» سیاری گفت: «این آمارها نشانگر بی‌عدالتی تغذیه‌ای در کشور است.»

  • کمبود وزن

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    کمبود وزن

    در ایران سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد متولد می‌شوند که ۵ / ۲۳ درصد آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده و حدود ۱۰درصد با وزن کم متولد می‌شوند.

  • فقر و کمبود وزن

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    فقر و کمبود وزن

    دکتر سیاری گفت: کمبود وزن در خانواده‌های فقیر، کم سواد و محروم از لحاظ بهداشتی و درمانی بیشتر است.

  • هشدار

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    هشدار

    دکتر سیاری هشدار می‌دهد که این آمارها نشانگر بی‌عدالتی تغذیه‌ای درایران است و طبق شاخص‌هایی که سازمان بهداشت جهانی در مورد وضعیت تغذیه‌ کودکان کشور ما اعلام کرده، شیوع پایین سو تغذیه را شاهد هستیم.

  • افزایش کوتاهی قد

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    افزایش کوتاهی قد

    در این بین کوتاهی قد نیز در میان کودکان افزایش یافته است. این میزان در سال ۱۳۷۴ برابر با ۸ / ۶ درصد بوده که اکنون به ۷ / ۸ درصد رسیده است.

  • ایدز در میان کودکان

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    ایدز در میان کودکان

    مدیر گروه اطفال دانشگاه بهشتی توضیح می‌دهد:« فقر و محرومیت، گرسنگی، بیکاری، فساد و تورم، بیسوادی، عقب ماندگی، محرومیت از خدمات بهداشتی و درمانی و نا‌امنی باعث بروز بیماری‌های نوپدید مانند ایدز و عفونت‌ها شده است». (عکس تزئینی است)

  • کودکان شهرنشین

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    کودکان شهرنشین

    وضعیت در میان کودکان شهرنشین، بخصوص کلان‌شهرها اما به گونه دیگری است. در میان این کودکان بیشتر پدیده اضافه وزن، کم تحرکی و بیماری‌های گوارشی دیده می‌شود. علاوه بر این، آلودگی هوا باعث گسترش آلرژن‌ها و افزایش صعودی ابتلا به بیماری‌های تنفسی شده است.

  • کودکان شهر نشین و فست فود

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    کودکان شهر نشین و فست فود

    دکتر فرید ایمان زاده، (فوق تخصص گوارش و کبد کودکان) می‌گوید:« مصرف فست فودها نیز در شیوع ابتلا به این بیماری‌ها بی‌تاثیر نیستند». وی می‌افزاید:«رسانه‌ها یکی از ارکان پیش‌گیری از بروز بیماری‌ها در جامعه هستند. به عنوان مثال جلوگیری از تبلیغات رسانه‌ها در خصوص مصرف مواد غذایی بی ارزش نظیر پفک و چیپس می‌تواند نقش موثری در کاهش ابتلا به بیماری‌های گوارشی داشته باشد.»

  • آشفتگی روحی و روانی

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    آشفتگی روحی و روانی

    محمد جواد لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مهر ماه گذشته با بیان این‌که در ایران بیماری‌های روحی روانی بالاترین آمار بیماری‌ها را دارند، تصریح کرد: «مطالعات نشان داده است ۲۰ درصد جمعیت کودکان دچار آشفتگی در مسائل روحی روانی هستند.» (عکس تزئینی است)

  • بحران اقتصادی، کودکان و سلامت

    این‌ها هم کودکان ایران‌اند

    بحران اقتصادی، کودکان و سلامت

    افزایش سرسام‌آور قیمت کالاها در حوزه سلامت باعث شده هزینه‌های سبد سلامت خانوارها نیز افزایش یابد. بر همین اساس، بخش زیادی از مردم با توجه به اولویتی که برای دخل و خرج زندگی خود قائل‌ هستند، مجبور می‌شوند چیزهای مهمی را از سبد سلامت خود حذف کنند.

    نویسنده: MA | تحریریه: JT

  • Aucun commentaire:

    Enregistrer un commentaire